Marits næringsblogg uke 9 2014

Hva mener du?

Sist uke brukte jeg en del tid på å gå igjennom kommuneplanen. Det vil si revisjon av kommuneplanen og høringsutkastet til kommuneplanens arealdel (for 2014 – 2026).

Jeg fikk hjelp av et av våre engasjerte medlemmer innen byggenæringen og deres innspill var at kommunen har planlagt altfor få boliger i forhold til fremtidig behov (med deres egne beskjedne stipulering av vekst).
De savner flere attraktive tomter; både hytte- bolig og næring. Og mener at kommunen bør satse på hyttebyer (som vil bidra til å finansiere infrastruktur). Kommunen bør bygge ut fjellområder og utnytte koller og knauser som gir folk fin utsikt. I tillegg savner de et boligområde på andre siden av E18 (mot Goksjø). I følge dem, så er det urealistiske høye priser på tomter som ligger ute for salg i dag (både til næring og bolig).

Her er kommunens delmål i forhold til samarbeid mellom kommunen og næringslivet;

1. Tilrettelegge for regulering av tilstrekkelige og varierte næringsarealer
  2. Sikre at arealer som er regulert for næringsformål blir gjort tilgjengelige
  3. Sikre en fortsatt effektiv og rask byggesaksbehandling
  4. Utvikle yrkes og fagopplæring i samarbeid med næringslivet
  5. Tilrettelegge for praksisplasser, lærlingplasser og traineeordninger i samarbeid mellom næringslivet og det offentlige
  6. Utvikle Fokserød som et effektivt trafikkknutepunkt mellom E18, Torp og Sandefjord by
  7. Bidra til i samarbeid med næringene å utvikle sentrum som et handelssenter, boområde og arena for opplevelser og kultur samt bevare og forbedre viktige byplanmessige kvaliteter
  8. Samarbeide om markedsføring og kommunikasjon mellom kommunen, næringslivet og regionen for øvrig.

Hovedmålet er en ambisjon om å utvikle og legge til rette for et vekstkraftig næringsliv med høy verdiskapning.

Har du noen innspill til dette?

Del de gjerne med meg! Mobil 900 54 688 eller mail marit@sandefjordnaringsforening.no

Verv et medlem og vinn supre premier!

Tenk stort, tenk Sandefjord

En pinne for påskeferie!

Det er fredag ettermiddag og påskeferien nærmer seg med stormskritt. Før vi skrur over til krim, kos og hyttetur, må vi ta en fot i bakken.

VIEW Frilans AS

Eie Eiendomsmegling Sandefjord og Stokke