• Jobb smart på nett

• Vi er en leverandør til proffmarkedet innen belysning for inne og utendørs bruk.

• Multicase har fokus på bedrifter hvor logistikk og netthandel er kjernevirksomheten. Som spesialister leverer vi systemer som øker effektiviteten og bedrer lønnsomheten for våre kunder.

STEM PÅ

Trenger du lærling? Finn ut mer her!

Tenk stort, tenk Sandefjord-filmen

Bruk stemmeretten!

Ventetiden før Stortingsvalget 2017 er straks over. Mandag braker det løs og vi oppfordrer alle til å gjøre sin plikt!

Smakfull frokost og digitale trusler

Det ble både opp- og nedturer for deltakerne på frokostmøtet vårt i dag. Nesten 200 deltakere = nesten rekord!

Turen gikk nok en gang til Scandic Park Sandefjord da vi i dag arrangerte vårt fjerde frokostmøte i 2017. Hotellet inngår i Scandic-kjeden, som markerer en nasjonal frokostdag på disse tider hvert år.
Det var flaks for oss! Vi ble påspandert ekstra god frokost i restauranten, og håper og tror at deltakerne var meget godt fornøyd med det spiselige.
Hotelldirektør Thomas Ødegaard – som for øvrig startet dagen med å dele ut boller og kaffe på jernbanestasjonen klokken 04:30 i morges – presenterte kjedens frokostsatsing og jammen delte han ut en liten påskegave til samtlige deltakere også.
Små glass med påskegult syltetøy – det var veldig hyggelig :-)

Etter frokosten bar det ned i Parksalen for det faglige programmet, og som vanlig åpnet Marit med en oppdatering om SNF siden sist. Vi har lagt tidenes travleste måned bak oss – med en rekke egne arrangementer og høy aktivitet også for øvrig – så det var ikke rart at presentasjonen ble noe lengre enn vanlig…
Tenden Advokatfirma var dagens vertskap. Tusen takk for god frokost!
Partner Odd Gleditsch d.y. presenterte bedriften. Tenden opplever solid vekst – blant annet med nye kontorer i Tønsberg og positiv utvikling også i Sandefjord. 30 advokater fordelt på ulike fagfelt gir advokatfirmaet god tyngde, og Gleditsch nevnte at de får mange søknader fra gode kandidater når de har ledige stillinger. Det er godt å høre!

Etter en pause med benstrekk og kaffepåfyll var det klart for general Kjell Grandhagen. Han har jobbet mange år i Forsvaret, sist som etterretningssjef, og har de siste seks årene vært geopolitisk rådgiver for store selskaper som DNB, Statoil og Jotun.
Hos oss var overskriften Cyber-trusler i næringslivet – og dem er det tydeligvis ikke få av!
Grandhagen tok oss gjennom et bakteppe med store omveltninger over hele kloden, fra et USA som ikke lenger ønsker å være verdenspoliti via et Russland som ikke har ressurser til å være å så sterke som de ønsker å fremstå som, og endelig til Kina – som stort sett tenker på seg selv.

Videre sporet generalen over på de farer som lurer i det digitale rom. Hvilke trusler kan ramme oss alle og hvordan fungerer samfunnet i en krisesituasjon? Ikke minst; hvilke trusler står små og store bedrifter overfor?
Ifølge Grandhagen har listen blitt ubehagelig lang, og han nevnte blant annet tyveri av informasjon, spionasje, sverting og bedrageri.
Eks-etterretningssjefen presenterte et knippe eksempler med bedrifter og organisasjoner som har opplevd ubehagelige og dyre situasjoner på dette området.

Problemet består blant annet i den enorme farten, den betydelige spredningen og de ekstremt lave kostnadene som er forbundet med denne typen kriminalitet.
Til slutt fulgte heldigvis en nyttig oppskrift, med noen få enkle grep som skal til for å beskytte seg mot farene som lurer der ute.
Det gjelder å være bevisst hva som kan være aktuelt for akkurat din bedrift, definere hvilken sikkerhet man har i egne datasystemer og andre strukturer, samt ikke minst identifisere hvem som skal ha ansvaret for oppfølgingen av dette. Her var Grandhagen klokkerklar på at det er topplederen som skal ha ansvaret.
Det er i hvert fall ikke IT-avdelingen!

STEM PÅ

Trenger du lærling? Finn ut mer her!

Tenk stort, tenk Sandefjord-filmen

Bruk stemmeretten!

Saga Regnskap og Rådgivning tilbyr gratis seminar

e2 = energy 2 everybody!

Bli Fjord Club medlem og reis GRATIS mellom Sandefjord og Strømstad.