Fra gullalder til oljebrems

AS Norge har stått gjennom store sjokk før, beroliget sjeføkonom Øystein Dørum, DNB på frokostmøtet i Sandefjord Næringsforening i dag. Redningen er omstillingsevne og oljepenger.

Som vanlig på disse tider av året, er Øystein Dørum på turné i Vestfold og Grenland. De seneste dagene har sjeføkonomen fra DNB holdt foredrag for bankens kunder og andre samarbeidspartnere i Tønsberg og Porsgrunn, og i dag var turen kommet til oss i Sandefjord Næringsforening.

Som i fjor var det mange som ville ha med seg foredraget til en av landets mest anerkjente makroeksperter, og vel 150 morgenfugler møtte opp på Torp Konferansesenter i dag tidlig.

De fikk høre den drevne bankmannen fortelle om overkapasitet, lave renter, lave priser og avmatning globalt. Det er de fremvoksende økonomiene i blant annet Latin-Amerika og Sørøst-Asia som holder koken.

Her hjemme handler overskriftene om en økonomi og et næringsliv som går gjennom en mye tøffere hverdag enn for bare få år siden. Etter lang tid med sterk og stabil opptur, har oljeprisnedgangen og fallet i oljeinvesteringene gjort at mange norske arbeidsplasser og arbeidstagere – selvfølgelig særlig i oljenæringen på Vestlandet – nå opplever til dels betydelig nedgang. Fra gullalder til oljebrems, som DNB-toppen beskriver det.

– Sjokket treffer imidlertid veldig skjevt, forklarte Dørum, og sikter til den første av seks støtdempere (elementer i økonomien som gjør nedturen mildere):

* Rogaland treffes hardt. Mange steder merkes knapt oljeprisfallet.

* Utsikter til nye rentekutt fra et allerede rekordlavt rentenivå.

* Betydelig kronesvekkelse bedrer situasjonen for eksportørene.

* Lav prisvekst gir også lavere lønnsvekst og -krav blant arbeidstagerne.

* Betydelig handlingsrom pga. enormt sterke, oljedrevne statsfinanser.

* Omstillingsdyktig næringsliv og god historie for å snu negative trender.

– Vi tenker også stort, sa for øvrig Dørum idet han entret scenen.

Da siktet han til innlegget til Henrik Sandvik, som oppdaterte forsamlingen om «Grenseløse muligheter» – eller «Tenk stort, tenk Sandefjord», som prosjektet heter nå.

Med en lang rekke samarbeidspartnere og et høyt antall aktiviteter og prosjekter på trappene, går det mot en hektisk vinter for prosjektlederen. Det neste på agendaen er å få nettsiden tenksandefjord.no opp og stå, samt holde trykket i sosiale medier. Over nyttår vil kommunikasjonen med folk og firmaer utenbys begynne for fullt.

Dagens vertskap, DNB Markets ved Bjørn Lydersen, fikk også noen minutters taletid. Lydersen forklarte at banken blant annet har regionens eneste meglerbord, med de muligheter det gir innen blant annet valutabindinger og investeringsalternativer.

Siden denne oppsummeringen likevel går i 100 prosent motsatt kronologisk rekkefølge, kan det også nevnes at daglig leder Marit Sagen Gogstad på sedvanlig vis åpnet det hele ved å fortelle hva som har skjedd siden sist, hvilke nye medlemmer som er kommet til og hva som står på tapetet for ukene og månedene som kommer. Det er mye, så heng med.

Verv et medlem og vinn supre premier!

Tenk stort, tenk Sandefjord

En pinne for påskeferie!

Det er fredag ettermiddag og påskeferien nærmer seg med stormskritt. Før vi skrur over til krim, kos og hyttetur, må vi ta en fot i bakken.

Apro Tele og Data AS

Sandefjord Minigolfklubb