• Jobb smart på nett

• Vi er en leverandør til proffmarkedet innen belysning for inne og utendørs bruk.

• Multicase har fokus på bedrifter hvor logistikk og netthandel er kjernevirksomheten. Som spesialister leverer vi systemer som øker effektiviteten og bedrer lønnsomheten for våre kunder.

STEM PÅ

Trenger du lærling? Finn ut mer her!

Tenk stort, tenk Sandefjord-filmen

Bruk stemmeretten!

Ventetiden før Stortingsvalget 2017 er straks over. Mandag braker det løs og vi oppfordrer alle til å gjøre sin plikt!

Ikke helt der ennå

Avtroppende sjeføkonom Øystein Dørum la frem DNBs økonomiske utsikter på vårt frokostmøte på Park tirsdag 18. oktober.

«Fortsatt langt frem» – det var tittelen på Dørums foredrag i dag. Det var fjerde gang han kom til oss her i Sandefjord, men dette blir den siste i denne rollen – den drevne makroeksperten er på vei over til stillingen som sjeføkonom i NHO.
Det var det som vanlig mange som gjerne ville ha med seg; 140 Sandefjord Næringsforening-medlemmer hadde meldt seg på frokostmøtet, som fant sted på Scandic Park Sandefjord og hadde DNB Markets som vertskap.
Etter registrering og svært god frokost, om enn noe knotete ordning med navnelapper, bar det inn i Bankettsalen og ned ved runde bord. Marit ønsket som vanlig velkommen og dro noen raske punkter om hva som har skjedd siden sist, før Henrik orienterte om status for Tenk stort, tenk Sandefjord.

Henriks presentasjon kan dere lese ved å klikke HER.

Det har skjedd mye i kulissene de siste ukene, og vi gleder oss til tiden som kommer. Nå blir det full fart med nyhetsbrev, løft på LinkedIn, nye kampanjer på Schibsteds medier og et magasin – Prospekt Sandefjord.
Alt i alt går vi inn i en begivenhetsrik periode for prosjektet, og det er bare å følge med på sosiale medier og tenksandefjord.no.
Hjem til jul blir det også – nok en gang. Samme tid, samme sted som i fjor – så hold av 22. desember for en hyggelig førjulskveld på Rukla. Vi byr på mat, drikke, underholdning og en møteplass mellom utflyttede sandefjordinger og representanter fra det lokale næringslivet. Du tar med visittkort, kontaktinfo og ditt mest selgende smil. Mer informasjon finner du på våre Facebook-sider.

Ordfører Bjørn Ole Gleditsch orienterte så om TV-aksjonen, som i år går til inntekt for Røde Kors. Selve innsamlingen skjer førstkommende søndag, men næringslivet i byen tyvstartet i dag – direkte etter frokostmøtet på Park – og ti av våre medlemmer ringte minimum fem personer hver med oppfordring om å gi et lite eller stort bidrag.
Takk til Kari-Ellen Liverød (Jotun), Merete Holth Jørgensen (Møller Bil), Randi Dalen (Folkeuniversitetet), Bjørn Ole Gleditsch, Rikke Jensen (Fjordfesten), Ole Jonny Borgersen (Peppes pizza), Tine Kleive-Mathisen (Torp Sfj lufthavn) og Eiril Roberg (BK Grafisk) for sporty innsats på vegne av næringslivet i Sandefjord.
Vi i SNF bidrar også – som vanlig gir vi 10 kroner pr. medlemsbedrift. Optimistiske som vi er runder vi litt opp fra våre cirka 380 medlemsbedrifter, og årets bidrag landet følgelig på 4.000 kroner.

Dagens vertskap, DNB, presenterte så seg selv og sin tjeneste Vipps. Det var det Espen Løkkevol som gjorde, og Espens presentasjon om Vipps ligger HER. Så var det duket for hovedinnslaget, som altså var Øystein Dørum.

Presentasjonen hans kan dere lese ved å klikke HER.

Den dyktige fagmannen og formidleren dro forsamlingen gjennom sitt syn på verdensøkonomien og Norges rolle i den. Vi var innom presidentkampen i USA, utviklingen i Kina, skillet mellom fattige og rike, samt ikke minst tilstanden for AS Norge - der oljepriser, lave renter og boligpriser var blant temaene.
«Fra gullalder til oljebrems» og «Fra særstilling til omstilling» – prosessenden norske økonomien er inne i, har fått flere navn.
Etter lang tid med oljerus, må norske virksomheter og arbeidstagere venne seg til å leve med betydelig lavere oljepriser og -investeringer. Dagens nivå er ventet å vedvare, men Dørum poengterte at dette ikke trenger å bety kroken på døra.

Det er fortsatt etterspørsel der ute, og det er også grunn til å peke på at langt fra alle er rammet.
For det første treffer dette sjokket AS Norge veldig skjevt. Det er hovedsakelig fylkene fra Vest-Agder og opp til Møre og Romsdal som har oljevirksomhet.
Støtdemper nummer 2, ifølge Dørum, er kronesvekkelsen. Det har gitt gunstigere betingelser for reiselivet og eksportnæringen, men her snur trolig medvinden til motvind når oljeprisen henter seg igjen. For det ventes den å gjøre.
Den lave renten er også et viktig moment. Det er blant annet denne som fyrer boligprisene så kraftig opp, spesielt i Oslo-området. Her tror DNB nå at bunnen er passert, og her går vi neppe fra medvind til motvind. Her blir situasjonen trolig bare slik at medvinden blir borte. Til slutt pekte Dørum på lavere lønnsvekst, noe som også har gjort landingen mykere.

Vi takker avtroppende sjeføkonom Øystein Dørum for super innsats og interessante foredrag hos oss de siste årene, og ønsker ham hjertelig velkommen tilbake til Sandefjord også som NHO-mann.
Takk også til dagens vertskap, DNB Markets ved Bjørn Lydersen og Espen Løkkevol, samt til Aina Bringsvor og dere andre på Scandic Park Sandefjord for – nok en gang – finfine rammer for et av våre arrangementer.

STEM PÅ

Trenger du lærling? Finn ut mer her!

Tenk stort, tenk Sandefjord-filmen

Bruk stemmeretten!