• La Boutique er en familieeid bedrift i Sandefjord som tilbyr et spennende sortiment av utemøbler, belysning og fransk gourmet.

• Rocky Road er forhandler av EVO elsykler.

• Terki Software har et av Norges fremste utviklermiljøer, og er en leverandøruavhengig teknologiekspert.

Verv et medlem og vinn supre premier!

Tenk stort, tenk Sandefjord

Tråkker til fra Polen til Andebu

Vel tilbake etter påskeferien stupte vi ut i et hektisk vårprogram. Attpåtil skal vi sykle til jobben!

Omstilling? Ja. Krise? Nei!

160 fremmøtte fikk løftet blikket da visesentralbanksjef Jon Nicolaisen og Mie Holstad fra Oljefondet gjestet vårt frokostmøte tirsdag.

Fallende oljepris, uroligheter i Europa og kinesisk avmatning har preget det økonomiske nyhetsbildet de siste månedene. De 160 SNF-medlemmene som hadde funnet veien til vårt frokostmøte på Tømmermannsløkka tirsdag morgen slapp heller ikke unna en viss dyster undertone; svak utvikling i særlig Sør-Europa og ikke minst oljefallet trekker ned både aktivitetsnivå og lønnsomhet, investeringer og fremtidsutsikter.

Bildet er imidlertid ikke helmørkt, ifølge Jon Nicolaisen i Norges Bank.

– Fallet merkes klart mest i et fylke som Rogaland. Vestfold ligger nær landssnittet, forklarte han blant annet.

Visesentralbanksjefen trakk paralleller til boligmarkedet. På lik linje med mange andre eksperter påpekte Nicolaisen at det er positivt med vekst, men det får være måte på:

– Litt boligprisvekst er bra – mye oppgang blir gjerne litt uggent.

Herunder kommer blant annet at den norske befolkningen har en høy gjeldsgrad målt mot land vi gjerne sammenligner oss med:

– Og det er ikke noe bra å gå inn i en omstillingsfase med bonanza i boligmarkedet.

Norges Bank besluttet som kjent å holde styringsrenten uendret på sitt møte tidligere denne måneden. Nicolaisen & Co holder imidlertid døren på gløtt når det gjelder ytterligere rentesenking i juni.

Enorme verdier

Sparebank 1 BV var vertskap på dagens frokostmøte, som SNF arrangerte i samarbeid med Norges Banks regionale nettverk. Den forstsatt nokså ferske toppsjefen i Sparebank 1 BV, Rune Fjeldstad, presenterte seg selv og virksomheten før visesentralbanksjefen holdt sitt foredrag.

Etter pause overtok administrasjonsdirektør Mie Holstad for eiendomsinvesteringene til Norges Bank Investment Management (NBIM). Hun presenterte retningslinjene, aktivitetene og de enorme verdiene til Statens Petroleumsfond Utland – bedre kjent som Oljefondet.

Dette endrer seg hvert sekund, og fondet har i øyeblikket en markedsverdi på rett oppunder 7.000 milliarder kroner. Det gjør Oljefondet til verdens største statlige investor.

– Målet er å skape god avkasning for det norske folk, og samtidig være en ansvarlig og samfunnsbevisst investor med akseptabel/moderat risiko, sa Holstad.

Oljefondet sprer sine investeringer på børsnoterte aksjer, rentepapirer og eiendom, og er p.t. investert i intet mindre enn 9.134 ulike selskaper i 75 forskjellige land.

– Gjennom Oljefondet eier det norske folk 1,3 prosent av alle verdens børsnoterte aksjer, opplyste Holstad.

For tiden skjer den største veksten i det globale eiendomsmarkedet.

Oljefondet er en stor eier av paradegater og signalbygg i metropoler som London, New York, Berlin, San Fransisco og Paris, og besitter også en vesentlig andel av de sentrale næringsbyggene i en storby som Boston.

– Også totalt sett blir NBIM en mer og mer global organisasjon, blant annet ved alle de eksterne mandatene og forvaltningspartnerne vi knytter til oss. Vi har i dag 444 ansatte og regner med å passere 600 om ikke lenge, forklarte Holstad.

Nicolaisens foredrag finner du for øvrig her.

Verv et medlem og vinn supre premier!

Tenk stort, tenk Sandefjord

Tråkker til fra Polen til Andebu