• HK Regnskap er et regnskaps- og rådgivningsfirma for mindre og mellomstore bedrifter og organisasjoner samt selvstendig næringsdrivende.

• It makes sense!

KLIKK HER FOR Å SE VÅRT NYE MAGASIN!

Trenger du lærling? Finn ut mer her!

Tenk stort, tenk Sandefjord

Hektiske høstuker i næringsforeningen!

Det er høyt tempo for oss i SNF nå. Vi fyller dagene med gode, gamle aktiviteter og nye, spennende samlinger – og fotballfest!

Realitetsorientering og førjulshygge

170 morgenfugler fikk med seg årets siste SNF-arrangement. Menyen på julefrokosten besto av super mat, tankevekkende statistikk og en overrasket prisvinner.

Julefrokosten er vanligvis en av årets hyggeligste tilstelninger for oss i Sandefjord Næringsforening, og dagens seanse på Torp Konferansesenter var intet unntak. Påmeldingen i forkant var svært god – med hele 180 registrerte – og tross noen førjulshektiske avmeldinger frem mot start, var det fullt opp med blide og friske mennesker i dag morges.

Først satte tre elever fra SVGS forsamlingen i julestemning med sang og pianospill. De underholdt også mellom slagene – og var veldig flinke!

Så ønsket Marit som alltid velkommen med en kort oppdatering om hva som har skjedd siden sist. Hun informerte også om ”Hjem til jul” – arrangementet på Rukla på bittelille julaften – der vi forsøker å bringe byens bedrifter (Grenseløse muligheter-sponsorer) sammen med utflyttede sandefjordinger som er hjemme på juleferie.

All hjelp med å spre budskapet og invitere deltagere settes for øvrig stor pris på!

Deretter fulgte dagens hovedforedrag. To dyktige damer fra Holtskog satte oss i hektisk julestemning med et rollespill om prosjektledelse, ansvarsfraskrivelse, prioriteringer og kommunikasjon – og ikke minst mangel på alt dette.

Vi tror mange kjente seg igjen i utfordringene til det som angivelig var en mellomleder i en mellomstor bedrift. Det gjelder å planlegge oppgavene sine, prioritere det viktigste og holde fokus på det man skal gjøre!

Morten Ness fra PwC ga oss dagens tankevekker. Han har dykket ned i et større tallmateriale for å finne ut hvordan det står til med «gründerbyen Sandefjord», som vi gjerne omtaler oss som.

Faktum var nok en god del mer nedslående enn hva både Ness og vi andre hadde håpet på. Det viser seg at selv om Sandefjord har mange bedriftsetableringer, så er veldig mange av dem ikke-verdiskapende enheter som holdingselskaper.

Funnene viser også at svært mye av sysselsettingsveksten de seneste årene, har funnet sted innenfor offentlig sektor, noe som heller ikke er spesielt innovativt og/eller bærekraftig.

Ness´ oppfordring var derfor at vi må se oss i speilet og innse realitetene. Når vi måler utvikling, må vi se på parameterne som faktisk betyr noe, og her har Sandefjord en vei å gå. Dette var nok et barskere julebudskap fra scenen enn mange hadde ventet seg, men mange satte stor pris på innspillet. Skal vi komme videre, må vi vite hvor vi står.

Siste punkt på agendaen i dag, var utdelingen av Hjerte for byen-prisen. Byavisa Sandefjord, PwC og oss i næringsforeningen står bak prisen, som ble delt ut for andre året. Byavisa Sandefjord har gjennom høsten presentert de ti finalistene, og redaktør Hildegunn Riksfjord Svendsen gjorde det igjen i dag.

Så ga hun ordet til ordfører Bjørn Ole Gleditsch, som spratt konvolutten og leste juryens begrunnelse. Gleditsch avslørte til slutt at vinneren av «Hjerte for byen – verdiskaperen» er Skitt Fiske. Vi stiller oss i kø, og gratulerer en målløs Anders Amundsen og hans flinke folk på Pindsle med en velfortjent pris.

Med det sier Marit og Henrik takk for all deltagelse, hjelp, hyggelige møter, henvendelser, innspill, forslag og andre bidrag gjennom året som snart har gått. Vi ønsker alle SNF-medlemmer og dem der hjemme en riktig god jul og godt nytt år.

KLIKK HER FOR Å SE VÅRT NYE MAGASIN!

Trenger du lærling? Finn ut mer her!

Tenk stort, tenk Sandefjord

Hektiske høstuker i næringsforeningen!

Julegateåpning IDE Sandefjord

Tilbud på trykktesting fra Termoenergi