• Arvato Financial Solutions leverer en komplett pakke av finansielle tjenester som forbedrer dine forretningsprosesser og leverer samtidig en bedre kundeopplevelse.

• HK Regnskap er et regnskaps- og rådgivningsfirma for mindre og mellomstore bedrifter og organisasjoner samt selvstendig næringsdrivende.

• It makes sense!

KLIKK HER FOR Å SE VÅRT NYE MAGASIN!

Trenger du lærling? Finn ut mer her!

Tenk stort, tenk Sandefjord

Spennende førjulstid i Sandefjord

SNF-julebordet er et av veldig mange hyggelige arrangementer i førjulsstria, og vi håper gjestene våre koste seg like mye som vertskapet. Men hva skal bandet hete?

Vil samle netthandlerne i Sandefjord

Sandefjord og Vestfold spiller hovedrollen i Norges raskt voksende netthandelsindustri. Nå ønsker bransjen å samle kreftene.

Denne artikkelen sto først på trykk i vårt magasin iSandefjord.

Netthandel vokser kraftig over hele verden. Norge ligger langt fremme målt mot andre land, og sentralt i norsk sammenheng står Sandefjord.
– En oppsiktsvekkende stor andel av den nasjonale netthandelen går via et selskap med hovedkontor i Sandefjord, forteller markedssjef Stian M. Larsen i Fjellsport.
Selskapet er store på sports- og turutstyr og bekledning på nett.
– Jeg tror ikke det er noen byer i Norge som har mer erfaring på netthandel enn nettopp Sandefjord, og det er på høy tid at vi tar en tydelig posisjon: Sandefjord er Norges netthandelshovedstad, sier Larsen.

Skal finne retningen
Fjellsport er en av bedriftene som nå utreder et mulig samarbeid mellom lokale aktører som leverer til og/eller driver med netthandel.
Initiativtaker har vært Gurusoft. Selskapet har base på Torp IT og – i likhet med mange netthandelsaktører i Sandefjord – mange ansatte som har vært med siden starten. Det betyr tilbake til etableringen av selskaper som Santech og Komplett.
– Kunnskapsdeling er naturlig og viktig for oss i Gurusoft. Netthandelen og teknologien utvikler seg utrolig raskt, og vi ønsket nå et større fora der hele bransjen kunne komme sammen for å bygge nettverk og dele erfaringer. Det er mange som kan ha mye å lære av netthandelsbyen Sandefjord, sier salgs- og markedssjef Espen Jensen.
Sandefjord Næringsforening tar rollen som prosjektleder.
– Nettverket kan ta flere retninger. Det kan for eksempel bli en kompetanseklynge eller et utdanningstilbud. Det aller første vi gjør er å etablere «Netthandelsbyen Sandefjord» som begrep og arbeidsgruppe, forklarer daglig leder Marit S. Gogstad.

Vurderer Vestfold-fokus
Gruppen hadde sitt første møte i august, og nå skal målene for nettverket defineres.
Herunder kommer blant annet spørsmålet om hvem som skal være med. I første omgang er det fokus på Sandefjord, men det kan bli aktuelt å koble inn hele fylket.
– Når deltakerne i gruppen er kartlagt, vil vi samles for å finne ut hva vi ønsker å få ut av dette samarbeidet, forteller Gogstad.
Kommunikasjonssjef Ingebjørg Tollnes i Komplett peker på at det er flere utfordringer som fortjener økt fokus.
– Blant annet er det stort behov for å trekke digital kompetanse til Sandefjord. Dette kan bidra til å få flere flinke folk hit og synliggjøre karrieremulighetene, sier hun.
Aktørene ønsker å dele informasjon seg imellom. Et annet mål er å øke interessen for å investere i netthandel, samt etablere nye kunde- og leverandørrelasjoner.
Neste stopp blir et åpent møte i Sandefjord 2. november.
– Hvis du vil delta i utviklingen av dette, ønsker vi å høre fra deg, sier Gogstad, og fortsetter:
– Håpet er at vi etter dette står igjen med for eksempel tre konkrete temaer som vi kan jobbe videre med og bruke til å bestemme hva dette nettverket skal være.

Mer informasjon og påmelding finner du HER.

Bildetekst:

Flere netthandelsaktører fra Sandefjord jobber nå med å samle kreftene. Fra venstre: Terje Simonsen (Gurusoft), Espen Jensen (Gurusoft), Marit Sagen Gogstad (Sandefjord Næringsforening), Ingebjørg Tollnes (Komplett), Bjørn Lie (Multicase), Atle Bjurstedt (Gokstadakademiet) og Morten Fadum (Multicase). Foto: Henrik Sandvik

KLIKK HER FOR Å SE VÅRT NYE MAGASIN!

Trenger du lærling? Finn ut mer her!

Tenk stort, tenk Sandefjord

Spennende førjulstid i Sandefjord