• La Boutique er en familieeid bedrift i Sandefjord som tilbyr et spennende sortiment av utemøbler, belysning og fransk gourmet.

• Rocky Road er forhandler av EVO elsykler.

• Terki Software har et av Norges fremste utviklermiljøer, og er en leverandøruavhengig teknologiekspert.

Verv et medlem og vinn supre premier!

Tenk stort, tenk Sandefjord

Tråkker til fra Polen til Andebu

Vel tilbake etter påskeferien stupte vi ut i et hektisk vårprogram. Attpåtil skal vi sykle til jobben!

Voldsom vekst på nettet

Vi i Sandefjord Næringsforening har store ambisjoner for «Netthandelsbyen Sandefjord». Fredag fikk 30 netthandlere høre den imponerende historien om hvordan svenske Borås har bygget sin sterke posisjon.

En superhektisk SNF-uke ble fredag rundet av med nok en samling for netthandelsbransjen i Sandefjord. Cirka 30 representanter møttes på Torp IT for å borre videre i hvordan vi kan ta posisjonen «Netthandelsbyen» og diskutere kursen videre fremover.
Som foredragsholder hadde vi i Sandefjord Næringsforening fått inn næringslivsjef Anders Glemfeldt fra Borås kommune. Den svenske byen nær Gøteborg er ett av Nordens største handelssentrum, og netthandelskonsentrasjonen er spesielt stor.
Politikerne satte i sin tid en klar og tydelig visjon («Borås 2025») med et konkret mål om å skape arbeidsplasser innen noe de allerede var gode på – nemlig handel og netthandel. Borås stad har siden investert store summer i næringslivet sitt og fortsetter å pumpe millioner inn i videreutviklingen og foredlingen av klyngen.

Satsingen har gitt resultater, og Glomfeldt fortalte om imponerende vekst. Klyngen har i over en tiårsperiode hatt en meget sterk utvikling, og bransjen vokser 20 prosent i året.
Intet mindre enn godt over 800 nye bedrifter kommer til Borås – hvert år!
Suksessfaktorene har blant annet vært:
* Politisk konsensus – «denne posisjonen vil vi ta!».
* Samarbeid mellom næringslivet og kommunen.
* Forankring i akademi og forskning (Borås har Sveriges tredje største høgskole).
* Langsiktighet og utholdenhet (Rom ble ikke bygget på én dag).
Priser, kåringer, inkubatorer, start-ups, mentorprogrammer, kompetanseutvikling, konferanser, utdanningsprogram, mastergrader og møteplasser er noen av mange eksempler på hva som rører seg i denne imponerende e-handels-klyngen i dag.

Vi i Sandefjord Næringsforening har rukket over mye mer enn «bare» netthandel denne uken. Tirsdag arrangerte vi frokostmøte for og med næringslivet i Andebu. Vi samlet 30 aktører hos Andebu Sparebank til presentasjoner fra ordfører Bjørn Ole Gleditsch og næringssjef Jan Erik Hvidsten, og det var veldig interessant.
Onsdag var cirka 30 nye SNF-medlemmer samlet til lunsj. Så mange har vi ikke plass til «hjemme» på Gründeriet, så vi fikk låne et litt større lokale hos naboen USBL. Takk!
Mona og Marit holdt i dette, mens Henrik var i Oslo for å møte eiendomsaktører om hvordan vi kan friste flere spennende bedrifter til å etablere seg her i Sandefjord.

Torsdag var det WBN-samling på Kurbadhagen sammen med de flinke damene fra Berg Allum Consulting (vel blåst, Pia og Helene!). Her var det Mona som ledet an, mens vi andre to satte opp et møte med representanter fra kommunen og eiendomsselskapet Hemfosa (som snuser på nye markeder og er nysgjerrig på Sandefjord). Det blir spennende å se hva som kan komme ut av den kontakten :-)
Både dette og Oslo-turen er for øvrig gode eksempler på hvordan vi jobber med Tenk stort-prosjektet for tiden.

Når disse linjer skrives er det cirka et kvarter til helg, og det blir ikke så galt det heller :-)

Verv et medlem og vinn supre premier!

Tenk stort, tenk Sandefjord

Tråkker til fra Polen til Andebu