Nøktern kundepleie er ikke korrupsjon

Nøktern kundepleie er ikke korrupsjon

15.06.2011

Det er lov å drive kundepleie, men innenfor nøkterne rammer og med åpenhet. Det sa advokat Tor Erik Heggøy i Tenden advokatfirma da SNF satt korrupsjon på agendaen i frokostmøtet 15. juni.

Heggøy sa det må skilles mellom smøring og relasjonsbygging. Norge har et lovverk om korrupsjon som er blant de strengeste i verden. Han presiserte også at norsk lov gjelder for hele verden. Men for at et forhold skal bli betegnet som korrupsjon må det foreligge en utilbørlig fordel. Fordelen er knyttet til stilling, verv eller oppdrag, mens utilbørligheten gjør at handlingen må kunne karakteriseres som kritikkverdig.

Relasjonsbygging med kundearrangementer er således ikke forbudt hvis de skjer innenfor akseptable rammer. Heggøy anbefalte at det vises åpenhet om relasjonene og aktivitetene, både for den som pleier og den som blir pleid. Det er derfor viktig å stille spørsmålet om relasjonene skjer i full åpenhet for ikke å komme i konflikt med straffeloven paragraf 276. I tillegg til økonomiske kostnader, kan brudd på lovverket også føre til alvorlige tap av omdømme for både person og bedrift.

Group Vice President Merete Aspaas i Jotun tok deretter de fremmøtte gjennom bedriftens regelverk og arbeide med korrupsjon. Jotun jobber i mange kulturer over hele verden der korrupsjon ofte kan være en del av hverdagen. Hun viste til at Jotun arbeider aktivt mot korrupsjon og bestikkelser som en del av bedriftskulturen. Arbeidet er først og fremst forebyggende, og solid forankret i konsernledelsen. Gjennom konkrete eksempler fikk hun vist hvordan antikorrupsjonsarbeide kan løses i praksis.

Ingen tvil om at korrupsjon var et populært tema og 50 medlemmer deltok på frokostmøtet. Spørrelysten var stor og begge foredragsholderne fikk løpende spørsmål fra salen. Mange av deltagerne fikk nok en aha-opplevelse og kunnskap som kan gjøre korrupsjonsbegrepet litt mer nyansert, og at ikke all kundepleie nødvendigvis er korrupsjon.

Foredrag "Korrupsjon eller lovlig kundepleie - hvor går grensen?"


Tilbake

Informasjonskapsler (Cookies)