Foto: Sandefjord Næringsforening
Rekruttering, AI og bløtkake
15.11.2023
Det er en sprudlende gjeng som tar imot oss i nyoppussede lokaler på Torp IT. I dag feires de nye lokalene med en gedigen bløtkake, og hele huset er invitert på innflytningsfest. For søtsugne utsendte fra SNF var dette perfekt timing.
På bildet fra venstre: Lene Kvernsveen, Jørgen Hellestveit-Olsen, Mona Kleven Kreken og John-Arne Garmann
Torp Consulting ble etablert i 2011 og er et rekrutterings- og rådgivningsselskap med 4 dedikerte, engasjerte og erfarne rådgivere. Daglig leder Lene Kvernsveen forteller om et kjempebra år, men de merker at det har blitt roligere etter sommeren.
-Det handler om den norske økonomi, og det er store svingninger i enkelte bransjer. Heldigvis jobber vi på tvers av alle bransjer, noe som gjør oss stødige også i litt vanskelige tider.
De rekrutterer til alle nivåer i organisasjonen, men gjør mest leder- og spesialistrekrutteringer. Kundene er i hovedsak fra Vestfold og gamle Buskerud, og mange kunder er ekstra kortreiste; og sitter i samme hus.
Spisskompetanse og employer branding
Torp Consulting er spesialister på rekruttering og search (headhunting). Den tunge erfaringen blant rådgiverne legger godt grunnlag for effektiv og riktig rekruttering. Men de innrømmer at det kan være vanskelig å flytte folk.
- Mange sitter godt i det, og da er det utfordrende å flytte på folk. For oss handler det om å være genuint opptatt av å bli kjent med bedriften og kulturen, samt å være tøff nok til å stille de kritiske spørsmålene. Da kommer vi langt under huden på bedriften, og sannsynligheten for riktig rekruttering blir mye større. Feilrekruttering er en kjempekostnad. Det er viktig å være kritisk, og ikke bare fylle et hull for å fylle det. Det må ta den tiden det tar.
Lene forteller videre at de er opptatt av employer branding. Mange bedrifter ser på seg selv som attraktive, men det stemmer ikke alltid med virkeligheten. Søkerne er mye mer bevisste nå enn tidligere, og de setter større krav til arbeidsgiver. Bærekraft, selvstendighet og fleksibilitet kan ofte trumfe lønn og avansemuligheter.
AI og økt synlighet
Rekrutteringsbransjen ser store muligheter i ny teknologi, og Lene forteller at de jobber strategisk med mulighetene rundt å bruke Ai i rekrutteringsprosessen.
- Dette er utrolig spennende, og vil gjøre jobben mye mer effektiv. Jeg gleder meg veldig til å se hvor denne utviklingen tar oss.
Økt synlighet er også et område som har blitt løftet høyere på agendaen hos Torp Consulting det siste året. Det er først i år de har begynt å aktivt markedsføre bedriften, og de kommer til å være mer synlige enn hva de har vært. De har også bygget opp en ny, delikat hjemmeside. Her balanserer de det profesjonelle med det personlige, noe som gjenspeiler bedriften veldig godt.
Til tross for svingninger i markedet, er Lene positiv til tiden fremover. Ambisjonene er å vokse, og det hårete målet er å doble omsetningen i 2027. De har store planer og ambisjoner, og skal blant annet utvide både geografisk og tjenesteaspektet.
Torp Consulting leverer under visjonen Vi skal være bedre! Dette gjør at de ansatte hele tiden må utvikle seg, innen alle aspekter. Verdiene er profesjonell, uredd og entusiasme. Gjennom samtalen over et godt stykke bløtkake kommer det helt tydelige frem at de lever etter disse verdiene, og entusiasmen merket vi allerede da vi kom inn døren.